Cum va putea trece Volkswagen de cea mai mare pierdere din istoria sa?

Producătorul auto german Volkswagen, cel mai mare din Europa, a reuşit la sfârşitul săptămânii trecute să „cuantifice repercusiunile scandalului emisiilor“ asupra poziţiei sale financiare: pierderi de 1,36 miliarde de euro pe 2015, cele mai mari din istoria sa.

Cum va putea trece Volkswagen de cea mai mare pierdere din istoria sa? Cum va putea trece Volkswagen de cea mai mare pierdere din istoria sa?

 


Producătorul auto german Volkswagen, cel mai mare din Europa, a reuşit la sfârşitul săptămânii trecute să „cuantifice repercusiunile scandalului emisiilor“ asupra poziţiei sale financiare: pierderi de 1,36 miliarde de euro pe 2015, cele mai mari din istoria sa.

Dacă nu ar fi fost scandalul, Volkswagen ar fi avut un an profitabil: veniturile din vânzări au urcat cu 5,4%, până la 213,3 miliarde de euro, iar compania ar fi generat un profit de 12,8 miliarde de euro, potrivit Forbes.

Însă deşi aceasta reprezintă primul punct de plecare către redresare, arătând că VW face progrese, producătorul auto este departe de a soluţiona criza prin care trece, indică analiştii, potrivit Bloomberg. Un raport privitor la modul în care manipulările au fost operate şi desfăşurate timp de atâţia ani nu va fi gata mai devreme de trimestrul patru, la mai mult de un an după ce scandalul a devenit public.

Totuşi, Volkswagen, care dispunea de lichidităţi nete de 24,5 miliarde de euro la sfârşitul lunii decembrie, insistă că operaţiunile sale sunt suficient de robuste pentru a-i permite să treacă peste criză fără a opera disponibilizări.

„Fără nicio îndoială, Volkswagen îşi va reveni“, afirmă Eirch Joachimsthaler, de la Vivaldi Partners Group. „Mărcile sunt rezistente, iar potrivit cercetărilor cu cât un brand este mai puternic, cu atât este mai crescută probabilitatea de redresare“, adaugă Joachimsthaler, citat de Bloomberg.

Un factor-cheie în cadrul acestor eforturi este redresarea profitului la marca VW, cea mai mare divizie a companiei după volumul vânzărilor şi venituri.

VW a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că provizioanele pe care le va constitui pentru a acoperi costurile legate de scandalul manipulării testelor de emisii îi vor aduce o pierdere netă de 1,36 miliarde de euro pe 2015, cea mai mare din istoria sa şi prima pe bază anuală din anul 1993, relatează Reuters.

Compania a anunţat o creştere a costurilor legate de scandalul emisiilor la 16,2 miliarde de euro de la o estimare anterioară ce viza 6,7 miliarde de euro.

Către sfârşitul săptămânii trecute, VW a încheiat un acord de principiu cu autorităţile americane privitoare la răscumpărarea sau repararea a jumătate de milion de autovehicule echipate cu software ilegal de manipulare a testelor de emisii şi a creat fonduri de mediu şi de compensare a consumatorilor.

Analiştii spun că acordul a fost esenţial pentru capacitatea VW de a determina impactul scandalului asupra rezultatelor sale pe anul trecut, a căror publicare a fost amânată din februarie, acesta reprezentând în acelaşi timp un punct de plecare pentru cel mai mare producător auto al Europei în ceea ce priveşte eforturile de a recâştiga încrederea investitorilor şi clienţilor.

Totuşi, analiştii spun că producătorul cu sediul în Wolfsburg s-ar putea confrunta cu noi costuri, incluzând potenţiale amenzi din partea Departamentului american de Justiţie, cât şi cu o anchetă care i-ar putea aduce acuzaţii de ordin penal.

Există de asemenea semne de întrebare legate de posibilitatea oferirii de compensaţii unui număr mai mare de consumatori din afara SUA, cât şi de cine va fi făcut răspunzător pentru scandalul emisiilor în cadrul mai multor investigaţii aflate în curs de desfăşurare.

„Deocamdată, criza din Wolfsburg este departe de a se fi sfârşit“, afirmă Frank Schwope, analist al NordLB, citat de Reuters.

„Acordul cu autorităţile americane nu este decât un pas intermediar într-un maraton care s-ar putea întinde pe următorii 5-10 ani“.

CEO-ul VW Matthias Muller a anunţat că nu poate emite o estimare privitoare la costul total al scandalului, pe care unii analişti îl plasează la aproximativ 30 miliarde de dolari, dar că nu există niciun motiv să se creadă că pierderea pe 2015 va duce la disponibilizări.

VW a anunţat că intenţionează să-şi reducă dividendul pe acţiune obişnuită la 0,11 euro pentru 2015, de la 4,80 cu un an în urmă.

Compania a anunţat de asemenea că bonusurile destinate executivilor vor scădea în medie cu 39% faţă de anul anterior. Unii angajaţi şi investitori au cerut ca bonusurile să fie eliminate complet sau reduse semnificativ.

VW, care a caracterizat 2016 drept „un an de tranziţie“, a anunţat că se aşteaptă ca livrările să atingă un nivel similar cu cel de anul trecut, de 9,93 milioane de autovehicule, în timp ce veniturile ar urma să scadă cu până la 5% pe fondul cererii fragile din America de Sud şi Rusia.

Anunţul VW privitor la pierderea record pe 2015 vine pe fondul unor semne în creştere că măsurile luate de autorităţi în urma scandalului VW încep să afecteze întreaga industrie auto, în condiţiile în care producători auto germani incluzând Mercedes-Benz, şi Opel, cât şi VW convenind să recheme un număr total de 630.000 de autovehicule pentru probleme legate de tehnologia diesel blamată pentru nivelul ridicat de poluare.

În acelaşi timp, scandalul emisiilor care a cuprins compania japoneză Mitsubishi Motors se adânceşte. Scandalul a şters până acum aproximativ 40% din valoarea de piaţă a Mitsubishi, potrivit The Guardian.


 

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.