Sfaturi de condus pe timp de iarnă pentru şoferii neexperimentaţi

Statistic, şoferii neexperimentaţi au mai multe şanse să fie implicaţi într-un accident de circulaţie pe timp de iarnă, când condiţiile rutiere sunt vitrege.

Sfaturi de condus pe timp de iarnă pentru şoferii neexperimentaţi Sfaturi de condus pe timp de iarnă pentru şoferii neexperimentaţi

Statistic, şoferii neexperimentaţi au mai multe şanse să fie implicaţi într-un accident de circulaţie pe timp de iarnă, când condiţiile rutiere sunt vitrege.

„Iarna aduce variaţii meteo mari, iar schimbările de fricţiune cauzate de zăpadă şi gheaţă îi pot surprinde pe şoferii neexperimentaţi. Vizibilitatea poate fi scăzută, iar mocirla şi lapoviţa au un efect însemnat asupra direcţiei şi distanţelor de frânare ale maşinii”, spune şoferul de testare Mika Kuusi de la Nokian Tyres.

Potrivit Comisiei Europene, şoferii cu vârsta cuprinsă între 16 şi 24 de ani sunt mult mai prezenţi în statisticile privind accidentele şi decesele. Ei se confruntă cu un risc de două până la trei ori mai mare de a avea un accident de maşină decât conducătorii auto mai experimentaţi.

Accidentele în care sunt implicaţi şoferii tineri sunt adesea cauzate de pierderea controlului sau de viteze neregulamentare şi au loc cel mai probabil pe timp de noapte.

Starea maşinii şi cunoaşterea caracteristicilor acesteia sunt esenţiale pentru siguranţă. Şoferii tineri conduc adesea maşini mai vechi care nu dispun de sisteme de asistenţă şi de echipamente de siguranţă de ultimă generaţie. „Chiar şi în cazul maşinilor mai noi, trebuie să fim conştienţi de modul în care se vor comporta în condiţii extreme. Revenirea la banda proprie după depăşirea unei maşini pe timp de iarnă este un scenariu tipic pentru pierderea controlului”, spune Martin Dražík, manager de produs la Nokian Tyres Europa.

Totodată, Dražík reaminteşte că nici măcar sistemele automate sau echipamentele de siguranţă ale unui SUV de mari dimensiuni nu pot menţine greutatea pe şosea dacă viteza este prea mare.


Sfaturi pentru şoferii neexperimentaţi:

• Şofatul cu calm este esenţial. În caz de derapaj, în loc să intraţi în panică şi să călcaţi brusc frâna, trebuie să căutaţi cu privirea posibilele locuri spre care să vă îndreptaţi şi să încercaţi să redobândiţi controlul asupra maşinii prin direcţie, apoi frână.

• Păstraţi distanţa corespunzătoare faţă de celelalte autovehicule şi frânaţi din timp. Adoptaţi o conduită preventivă. Mai bine să ajungeţi la destinaţie cu câteva minute întârziere decât să riscaţi un accident.

• Porniţi la drum abia după ce curăţaţi maşina de zăpadă şi aţi dezaburit geamurile pentru a avea o vizibilitate maximă.

• Atenţie sporită la deplasări când temperatura scade sub 0 grade Celsius, pentru că puteţi întâlni porţiuni cu polei.

• Verificarea presiunii în anvelope din când în când poate părea neimportantă, însă poate avea un impact major în timpul şofatului în condiţii extreme. Autovehiculele cu presiune incorectă a anvelopelor se pot comporta ciudat în timpul depăşirilor în mare viteză, de exemplu. 

• Nu circulaţi cu viteză ridicată în condiţii de iarnă, când este afectată vizibilitatea, distanţa de frânare şi direcţia autovehiculului.

• Curajul se obţine numai prin practică. De asemenea, vă puteţi înscrie la cursuri la o şcoală pentru şoferi, chiar dacă aveţi deja permis de conducere.

• Ar trebui să conduceţi în diferite condiţii rutiere, pentru a şti cum se va comporta maşina în orice situaţie. Dacă este necesar, puteţi vizita şi piste speciale de antrenament.

 

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.