Test-drive detaliat: Mazda6 2.0i Revolution – Revelaţii de senzaţie!

Autor: Oraan Mărculescu 24 mart. 2013 Test drive

Am avut primul contact cu Mazda6 cu ocazia lansării internaţionale pentru presă, desfăşurată la Lisabona în luna ianuarie 2013. Atunci am condus maşina foarte puţin şi am avut la dispoziţie doar versiunile de motorizare de vârf: dieselul de 2,2 litri şi 175 CP, respectiv benzinarul de 2,5 litri şi 192 CP.

Motorizări care mi-au lăsat o primă impresie foarte bună, ba chiar m-au făcut foarte nerăbdător să pun din nou mâna pe Mazda6 cu prima ocazie. Dar mi-am dat seama că sunt foarte interesat să văd cum se comportă Mazda6 cu motorizarea de bază pe benzină – ceea ce s-a întâmplat în testul de faţă.

În sfârşit, motorul de bază pe benzină. Hei, mi-e foarte cunoscut acest ”zoom-zoom”!

Aşadar, modelul din imagini beneficiază de un patru cilindri de 2,0 litri, aspirat, având o putere maximă de 165 CP/6.000 rpm şi un cuplu maxim de 210 Nm/4.000 rpm. Mai există şi o versiune cu doar 145 CP, dar nu prea văd de ce ar fi interesat cineva să aibă un minus de 20 CP la o asemenea maşină…

Parcă şi văd clienţii multor modele concurente pufnind: ”motor aspirat, de doi litri şi numai 165 de cai putere pe o maşină de aproape 5 metri?!”. Mda, pe hârtie pare că Mazda6 nu prea are cu ce se lăuda în această versiune de motorizare, dar practica e cu totul altă mâncare de peşte.

Fascinant, Mazda6 2.0i e cu doar 30 kg mai grea decât cel mai uşor VW Golf 7. Magie SKYACTIV…

Una dintre caracteristicile tehnologiei SKYACTIV ţine de reducerea foarte mult a masei proprii a maşinii, prin proiectarea atentă a structurii caroseriei şi a subansamblelor. Nu intru în detalii tehnice, menţionez doar că masa proprie a modelului Mazda6 2.0i se cifrează la, atenţie, 1.235 kg (sau 1.310 cu şofer inclus).

Ca idee, cel mai vândut model din Europa, noul VW Golf 7, cu motorizarea de bază de 1,2 litri şi 85 CP, are o masă proprie de 1.205 kg. Cu alte cuvinte, Mazda6 2.0i, o berlină mai voluminoasă, de clasă superioară, cântăreşte cu doar 30 kg mai mult decât cel mai uşor Golf! Suficientă demonstraţia?

Acolo unde motoarele turbo se plafonează, motorul 2.0i începe să fie tenor-atlet

În teorie, masa foarte scăzută ne duce la un raport masă/putere de aproape 7,5 kg/CP, în condiţiile în care mai toate berlinele similare, cu motorizări sub 200 CP, se apropie de 9-10 kg/CP. În practică, motorul japonezei anunţă ”entertainment” încă de când este adus la viaţă de butonul Start/Stop, orice accelerare însemnând un sound antrenant, în spiritul ”Zoom-Zoom” (ceea ce mi-a adus imediat în memorie senzaţiile trăite în Mazda MX-5).

Fiind un motor aspirat, trebuie dus în ture, mai ales că valoarea maximă a cuplului motor e obţinută sus, la 4.000 rpm. Nu e un motor pentru cei leneşi, care cel mai probabil vor considera că herghelia de sub capotă nu e suficient de alertă la demarajele puternice.

Adevărul este, însă, că motorul de 2,0 litri se evidenţiază datorită caracterului său şi liniarităţii cu care e dezvoltată puterea la turaţiile mici şi medii. În condiţiile în care, la turaţiile foarte mici reuşeşte să rămână suficient de agreabil, Mazda6 2.0i dovedindu-se un bun companion chiar şi în cel mai aglomerat trafic.

Yummy! Cu o aşa manuală plăcută e greu să te mai intereseze cutiile automate, pe cuvânt!

Cutia de viteze cu 6 trepte are un cuvânt greu de spus în comportamentul bun al motorului. Timoneria este exactă şi te implică din plin în actul de conducere, iar etajarea treptelor este scurtă, în primele trepte motorul urcând vivace până la 4.000 rpm, unde soundul şi promptitudinea în răspuns te fac să uiţi că eşti într-o maşină de 5 metri lungime.

Aici, însă, este meritul celor care s-au ocupat de trenul de rulare. Şi cărora le mulţumesc pentru o impresie unică în clasa medie: aceea că Mazda6 se conduce şi se manevrează ca şi cum ar fi o… Mazda3! Exact, ceea ce vreau să spun este că Mazda6 se simte mai mult ca o maşină compactă, gabaritul aducându-te cu picioarele pe pământ doar la manevrele în spaţiile mai restrânse.

Mamma mia! Mazda6 se simte ca o compactă hot-hatch în curbe, incredibil!

 

Alo, nenea foto, vezi că eu mai stau vreo două zile pe virajele astea, până mă satur…

Ok, veţi spune, dacă Mazda6 e aşa de sportivă chiar şi în această versiune de motorizare nepretenţioasă, înseamnă că reversul medaliei e un confort mai scăzut, mai ales pe şoselele autohtone. Greşit. Mazda6 le dă lecţii chiar şi francezilor în materie de supleţe a suspensiei şi eleganţă la trecerea peste denivelări.

 

Şi sportivă, şi confortabilă? Prea bun, prea ca la… Hai să nu plagiez, totuşi 🙂

Aş putea încerca să mai vorbesc despre ce înseamnă să conduci Mazda6, pardon, să te bucuri de experienţa dintr-o Mazda6 (deoarece este pur şi simplu ”a driving machine”), dar sunt sigur că nu am suficiente cuvinte pentru a descrie senzaţiile pe care le conferă maşina celui de la volan, dar şi pasagerilor.

Cred că, în ultimă instanţă, acesta este marele atu al inginerilor japonezi şi al tehnologiei SKYACTIV: modul în care te face maşina să te simţi, modul în care îţi ”vorbeşte”, modul în care transformă condusul în senzaţii pure. Din acest punct de vedere, motorizarea de 2,0 litri şi cutia manuală cu 6 trepte reprezintă o combinaţie explozivă, adresată cunoscătorilor şi celor care văd dincolo de aparenţele de pe hârtie.

Cine va conduce motorizarea de 2,0 litri şi 165 CP, va înţelege de ce nu au nevoie japonezii de turbo

La momentul actual, cred că doar BMW Seria 3 e un rival pe măsură (comparând motorizări similare), cu menţiunea că, în termeni de dinamism şi plăcere de a conduce, e foarte greu să ”te pui” cu tracţiunea spate. Iată, însă, că Mazda6 este o alternativă cât se poate de serioasă pentru cei care vor un ”BMW cu tracţiune faţă”.

Nici BMW nu ar fi putut construi o berlină cu tracţiune faţă mai bună ca Mazda6

Concluzia mea este că Mazda6, chiar şi cu acest motor nepretenţios pe benzină, de 2,0 litri şi ”doar” 165 CP, e un sedan delicios, care se conduce senzaţional, un creuzet de senzaţii plăcute şi o dovadă a competenţei indiscutabile a tehnologiilor SKYACTIV.

Ce înseamnă Mazda6 2.0i ca bani şi dotări, VEDEM PE URMĂTOAREA PAGINĂ

Pagini: 1 2 3 4

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide