Transfăgărăşanul a "respirat" motorsport la Sibiu Rally Challenge. UPDATE

Prima ediţie Sibiu Rally Challenge a propus o competiţie interesantă al cărui act secund s-a desfăşurat într-un decor absolut superb pentru publicul atins de "microbul" numit motorsport: Transfăgărăşanul.

Transfăgărăşanul a "respirat" motorsport la Sibiu Rally Challenge. UPDATE Transfăgărăşanul a "respirat" motorsport la Sibiu Rally Challenge. UPDATE

UPDATE: Dacă tot am menţionat spectacolul reuşit de Vali Porcişteanu pe acele de păr de pe Transfăgărăşan, ataşăm şi un videoclip onboard cu prestaţia de efect pe care a avut-o pilotul în faţa publicului venit să asiste la probele Sibiu Rally Challenge:

 

 

 

 

S-au scurs mai bine de 12 luni de la Raliului Sibiului 2013 şi asfaltul care taie munţii şi dealurile din vecinătatea citadelei de pe Cibin începea să-şi ceară porţia anuală de spectacol. N-a fost să fie anul acesta, pentru că ediţia din 2014 a Sibiu Rally a fost anulată, după ce vestea că piloţii vor concura pe zăpadă, pe Transfăgărşan, a aprins iniţial lumea motorsport din România.

Cu toate acestea, organizatorii au inventat cumva Sibiu Rally Challenge, o competiţie inspirată din marele Goodwood Festival of Speed şi adaptată ţării noastre într-o aşezare scenică aparte, pe cel mai spectaculos drum din lume.

"Ce sală de sport e mai frumoasă ca asta?", mă întreabă retoric un membru al echipei responsabile cu echipamentul de cronometraj, un domn bine informat şi conectat la fenomenul motorsport din România (lucru pe care aveam să-l deduc din discuţiile scurte pe care l-am purtat în perioadele de linişte dintre trecerile fiecărei maşini).

Cu o seară în urmă, speciala de la Păltiniş îşi primise felia de motorsport pe timp de noapte, însă toată lumea ştia că provocarea principală va fi reprezentată de cele două probe programate pe Transfăgărăşan: Bâlea Cascadă-Bâlea lac, şi returul.

În total, 14 kilometri de asfalt, un peisaj perfect, înşiruiri de viraje care îţi solicită serios cutiuţa cu artificii tehnice şi condiţii meteo excelente, toate concentrate în ceea ce ar putea să devină pe viitor o arenă a motorsportului mondial. Un teatru al viselor pentru motorsport, un Old Trafford al raliurilor dacă vreţi.

Edwin Keleti şi Manfred Stohl au preferat o abordare pragmatică a probelor de la Sibiu Rally Challenge, astfel că cei doi au condus lupta pentru puncte şi s-au duelat pentru victorie într-o atmosferă amicală, mult mai relaxată ca cea din timpul unui raliu.

A fost extraordinar. Speciala din munţi este perfectă pentru un astfel de eveniment şi pentru public. Am avut două zile minunate şi cu siguranţă nu voi rata ediţia viitoare”, a declarat Mandred Stohl.

La final, Edwin Keleti şi-a trecut în cont victoria şi în ziua de sâmbătă, performanţă repetată şi în clasamentul general al celor trei probe pe asfalt, chiar dacă echipajul Manfred Stohl-Tina Monego a câştigat proba Transfăgărăşan în coborâre, clasându-se pe locul secund, la doar o jumătate de secundă diferenţă.

„Au fost două zile extraordinare cu provocări intense pentru noi. Sunt foarte bucuros că am reuşit să ne impunem aici şi îmi doresc ca anul viitor acest eveniment să atragă şi piloţii din campionate de drift, moto şi tot ce este legat de sporturile cu motor în România”, a completat Edwin Keleti.

Parfumul de istorie şi-a făcut simţită prezenţa şi pe Transfăgărăşan, unde derapajele controlate executate de Vali Porcişteanu în (aproape) toate virajele pe care drumul i le-a aruncat în faţă şi dâra de fum negru lăsată în urmă de Ibiza TDI condusă de Andrei Mitraşcă - primul român la Pikes Peak - au fost alternate de prezenţe distinse din trecut: Toyota Celica din 1988, BMW 1602 din 1969 şi o bijuterie BMW 2002 TI care a parcurs acele de păr de pe Transfăgărăşan sub comanda echipajului Lorincz Borbely şi Elisabeta Borbely.

Iar dacă Vali Porcişteanu a fost preferatul publicului venit să asiste la proba de pe Transfăgărăşan datorită abordării dezinvolte şi a drifturilor cu care onora fiecare viraj, Titi Aur a reuşit să condimenteze atmosfera de pe Transfăgărăşan după ce a parcurs trei kilometri de traseu în urcare, pe două roţi, la volanul unui BMW.

Încă o dată, Sibiul arată că are potenţial, atât la nivel de infrastructură cât şi în ceea ce priveşte organizarea. Organizare care, deşi impecabilă, nu poate încă să facă faţă tuturor spectatorilor care refuză să asculte indicaţiile de a nu se poziţiona în zone periculoase pe traseu (în special pe exteriorul virajelor), dar care mai rău, ignoră avertismentele verbale repetate ale jandarmilor şi ale organizatorilor, care, în caz că nu ştiaţi, sunt emise şi repetate de câte ori e nevoie pentru SIGURANŢA celor care vor să se bucure de motorsport dar şi pentru cea a echipelor participante.

Altfel, dacă luăm în considerare un plan pe termen lung, Sibiu Rally Challenge a încercat cu succes marea cu degetul, scânteia care să aprindă un frumos şir de competiţii pe Transfăgărăşan a fost aprinsă, iar organizatorii pot clădi pe această bază în viitor, aşa cum intenţionează Sorin Itu, organizatorul Sibiu Rally Challenge: „Începutul a fost făcut. Acum putem construi şi putem transforma acest eveniment în cel mai important festival dedicat sporturilor cu motor din această parte a Europei. Transfăgărăşanul este locul perfect pentru un astfel de eveniment şi cu siguranţă anul viitor vom avea o participare şi mai numeroasă”.