Analiză: rivalitatea Audi – BMW – Mercedes-Benz în 2013

Autor: Oraan Mărculescu acum 7 ani Dosar & Analize

Domeniul maşinilor de tip SUV este extrem de important pentru cei trei producători premium germani, care sunt angajaţi într-o luptă teribilă pentru dominaţia acestui segment.

SUVURI MICI

Cel mai mic SUV propus de Audi se numeşte Q3 şi a fost bine primit de public încă de la lansarea sa de acum un an. În primăvară, la Geneva 2013, gama s-a îmbogăţit cu versiunea de top Audi RS Q3, care beneficiază de un 2.5 TFSI de 310 CP, fiind primul SUV care primeşte indicativul RS.

În domeniul SUV-urilor mici se luptă Audi Q3 şi BMW X1, urmând ca în acest an să fie lansat noul Mercedes-Benz GLA. Cel mai sportiv SUV mic este Audi RS Q3 (310 CP), X1 M şi GLA AMG mai întârzie

Cei de la BMW sunt de mai multă vreme pe piaţă cu micul BMW X1, care anul trecut a primit un facelift discret. Deocamdată, cea mai puternică versiune este X1 xDrive28i (cu un motor turbo de 2,0 litri şi 245 CP), dar rămâne de văzut dacă la Frankfurt 2013 nu vom avea parte de o versiune mai puternică, în spirit M.

Din partea Mercedes-Benz urmează o surpriză serioasă: noul SUV Mercedes-Benz GLA, bazat pe platforma tehnică a lui A-Class, va fi inaugurat la Salonul Auto de la Shanghai, iar versiunea pentru Europa îşi va face apariţia la Frankfurt 2013. O maşină care promite un design foarte atractiv şi un pachet tehnic de înalt nivel.

SUVURI COMPACTE

Audi Q5 s-a impus foarte rapid în segmentul său, iar faceliftul de acum un an i-a conferit un plus de atractivitate. Mai ales că modelul poate fi comandat şi în varianta de top Audi SQ5 TDI (motor diesel 3.0 TDI de 313 CP), dar şi în versiunea eco Audi Q5 hybrid (electric-benzină, cu o putere maximă de 245 CP şi un consum mediu de 6,9 litri/100 km), fără rivali în curţile BMW şi Mercedes-Benz, pentru moment.

SUV-urile de clasă compactă: Audi Q5 vs. BMW X3 vs. Mercedes-Benz GLK

În tabăra bavarezilor din Munchen, regăsim BMW X3, care ar putea primi un facelift la Frankfurt 2013 sau cel târziu la Geneva 2014. Este oferit doar cu tracţiune integrală xDrive, versiunile de top fiind X3 xDrive35i (306 CP), respectiv X3 xDrive35d (313 CP) – aceasta din urmă rivalizând direct cu Audi SQ5 TDI.

Audi e singurul care propune o versiune eco pentru Q5 (Q5 Hybrid, 245 CP şi 6,9 litri/100 km). Cele mai puternice SUV-uri diesel sunt Audi SQ5 TDI (313 CP) şi BMW X3 xDrive35d (313 CP)

Cei de la Mercedes-Benz i-au adus un facelift binevenit modelului lor GLK, stilul bolovănos devenind acum mai elegant. Varianta de top rămâne cea pe benzină GLK 350, de 306 CP, iar cel mai potent diesel (GLK 350 CDI, 265 CP) nu intervine în duelul variantelor de top Q5 şi X3.

SUVURI MARI

Masivul Audi Q7 este pe final de carieră, dar germanii din Ingolstadt nu au confirmat încă dacă noua generaţie (care promite o scădere drastică a masei datorită utilizării aluminiului) va fi lansată la Frankfurt 2013. Deocamdată, Q7 mai reuşeşte să facă furori datorită marelui diesel V12 TDI de 6,0 litri, cu 500 CP şi un cuplu maxim de 1.000 Nm, care îi asigură maşinii un demaraj 0-100 kmh în 5,5 secunde.

Confruntarea SUV-urilor medii: Audi Q7 vs. BMW X5 vs. Mercedes-Benz ML

BMW prezintă la apel două modele în acest segment: SUV-ul sportiv mai convenţional BMW X5, dar şi ineditul SUV-coupe-cu-4-uşi X6, ambele modele trecute printr-un facelift uşor acum doi ani. Se pare că la Frankfurt 2013 urmează să fie lansată noua generaţie X5, care va miza pe trei rânduri de scaune şi un spaţiu interior mai generos.

Versiunile de top ale SUV-urilor medii: Audi Q7 V12 TDI (500 CP), BMW X5M (555 CP) şi BMW X5 M50d (381 CP), Mercedes-Benz ML 63 AMG (525 CP, sau 557 CP cu ”AMG Performance”)

Pentru moment, X5 şi X6 îi gratulează pe amatorii de putere foarte mare cu două versiuni foarte potente: una diesel, având indicativul M50d şi puterea de 381 CP, respectiv cea de top pe benzină, M, cu motorul V8 bi-turbo de 4,4 litri şi 555 CP (demaraj 0-100 km/h în 4,7 secunde).

Însă tot Mercedes-Benz se detaşează, deoarece are nu mai puţin de trei SUV-uri de lux în gamă, plus un monovolum-crossover. În primul rând, este vorba despre Mercedes-Benz ML, cel mai recent rival direct pentru X5. Mai ales că vine şi în versiunea de top ML 63 AMG, cu motor V8 bi-turbo de 5,5, litri şi 525 CP (sau 557, cu pachetul ”AMG Peformance”).

SUV-ul coupe-cu-4-uşi BMW X6 nu are rival în curtea Audi şi Mercedes-Benz. Cele mai potente versiuni sunt BMW X6M (555 CP, benzină) şi BMW X6 M50d (381 CP, diesel)

Apoi vorbim de marele SUV Mercedes-Benz GL, care utilizează platforma tehnică a lui ML, dar vine cu un gabarit mai mare (5,12 metri lungime faţă de 4,8 metri în cazul lui ML), deci şi un spaţiu interior mai generos, cu trei rânduri de scaune. Şi GL este disponibil într-o versiune GL 63 AMG, cu o putere de 557 CP.

Doar Mercedes-Benz se poate mândri cu SUV-uri de categorie grea: GL-Class şi offroaderul G-CLass. Ambele au versiuni de top semnate AMG: GL 63 AMG (557 CP) şi G 65 AMG (612 CP)

Nu în ultimul rând, cei de la Mercedes-Benz oferă unul dintre cele mai competente offroadere din lume, venerabilul G-Class, care a trecut în cele câteva decenii de existenţă prin mai multe upgrade-uri, fără a-şi pierde din atractivitate. Totuşi, ultima evoluţie a ”pierdut” versiunea de caroserie cu 3 uşi, în gamă rămânând doar varianta lungă cu 5 uşi şi cabrioletul cu două uşi.

Mercedes-Benz plusează prin offroaderul life-style G-Class Cabriolet

Contrar aşteptărilor, G-ul beneficiază de trei variante de top semnate de AMG: G 55 AMG (507 CP), G 63 AMG (544 CP), respectiv G 65 AMG (612 CP), ultima versiune putând fi declarată fără dubii drept cel mai puternic offroader de serie din lume. În plus, pe lângă varianta Wagon, cu 5 uşi, mai e disponibilă şi o variantă decapotabilă, G-Class Cabrio.

MAŞINI TRANSPORT PERSOANE

Aşa cum G-Class nu are un răspuns din partea Audi şi BMW, la fel se întâmplă momentan şi cu monovolumul R-Class, care e bazat pe platforma SUV-ului ML, fiind oferit în două versiuni de ampatament şi variante cu tracţiune integrală.

Doar Mercedes-Benz are propuneri familiste: monovolumul R-Class, alături de variantele de persoane derivate din utilitare, micul Citan şi marele Viano

Am mai putea adăuga, la capitolul maşini de transport, micul Citan (bazat pe Renault Kangoo) şi marele Viano, modelele de persoane fiind derivate din versiunile utilitare, deci neavând rivali în curţile Audi şi BMW.

Concluziile, pe ULTIMA PAGINĂ

Pagini: 1 2 3 4 5 6 7



Comentarii
Inchide