Opinie

De ceva timp încoace, observ un boom al site-urilor auto româneşti, ba, mai mult, al forumurilor auto româneşti.

Opinie Opinie
Pasionaţii auto simt nevoia să comunice între ei. Pentru că automobilul în sine a ajuns o temă larg dezbătută, nu se putea ca internetul să nu ofere o platformă de succes pentru discuţii. Şi am ajuns să avem zeci şi sute de forumuri auto unde cei interesaţi îşi caută informaţiile despre anumite mărci şi modele, unde cei care au ceva de spus o spun cu voce tare, unde se schimbă info-uri într-un ritm ameţitor.

De la forumuri generaliste cu teme variate şi pînă la forumuri monomarcă sau chiar monomodel, unde discuţiile sînt foarte tehnice, toate servesc la informare. Utilizatorii au început să le folosească în aceeaşi măsură în care folosesc revistele auto pentru a obţine informaţii.

În momentul de faţă, toată această lume este ignorată şi de importatorii de maşini, şi de dealerii lor. Însă respectivele forumuri oferă un feedback foarte puternic. Poţi găsi informaţii despre aproape orice model, forumiştii făcîndu-şi timp pentru a-şi impărtăşi senzaţiile şi experienţele pe care le trăiesc în raport cu diferite maşini, întîmplările prin care trec în momentul cînd apelează la diverse service-uri sau devin clienţii anumitor prestatori de servicii.

Şi dacă unii forumişti arată dezaprobator cu degetul spre un anumit model, atunci potenţialii cumpărători ai modelului respectiv îşi îndreaptă atenţia în altă parte. Avem un exemplu foarte bun în Opel Astra H. Pe un forum care acoperă exclusiv aria respectivă, am observat într-o singură lună mai mult de 20 de “interesaţi” care au devenit cumpărători prin simpla comunicare cu posesorii respectivului model.

Am observat deja un pattern: cel care caută să-şi cumpere o maşină ia decizia inspirîndu-se din reviste. De obicei, îşi face o listă cu 2 sau 3 modele – potenţial perfecte pentru nevoile/buzunarul lui – ţinînd cont de comparaţiile şi testele făcute în publicaţiile de specialitate. După asta, însă, caută un feedback direct de la posesorii respectivului model. Şi cînd spun feedback, mă refer la comentarii complete… De la dotări interioare şi ergonomie, pînă la motorizări şi transmisii. Pentru că un redactor al unei reviste, oricît ar fi de experimentat şi iscusit în ale maşinilor, nu va avea destul timp să cunoască un model în aşa măsură încît să facă un review complet.

În schimb, posesorul respectivei maşini îşi va găsi timp, după ce o va fi cunoscut îndeajuns, să scrie despre ea detaliat. Şi aceasta este informaţia care primează în alegerea maşinii… Adică propoziţia care spune: “Sînt mulţumit de ea şi mi-aş mai lua una la fel”. Desigur, avînd la dispoziţie un forum monomarcă sau monomodel, sîntem aproape de atitudinea “reno-rulz” sau “skoda-rulz”, dar atunci cînd vorbim de forumuri generaliste, tendinţa asta dispare – sînt multe ocazii în care membrii forumului respectiv se ciondănesc aprins cu privire la calităţile sau defectele unei maşini aflate în comparaţie directă cu alta. Subiecte precum “Am un scîrţîit la bord” sau “Mănîncă ulei” sînt dezbătute aprig şi, dacă te pricepi să extragi informaţiile importante din discuţiile respective, atunci ai numai de cîştigat.

Aşadar: dacă v-aţi hotărît să vă schimbaţi maşina sau să vă cumpăraţi prima maşină, după ce studiaţi cu atenţie cîteva reviste ProMotor, faceţi o listă cu modelele care credeţi că v-ar satisface. După aceea, căutaţi pe net un forum pe care oamenii îşi dau cu părerea şi-şi descriu propriile maşini. Veţi vedea că opiniile lor vă vor micşora mult lista. După aceea nu vă rămîne altceva de făcut decît să vă programaţi la un test drive şi să rezolvaţi finanţarea.

Fiţi însă atenţi, microbul forumului auto prinde mişeleşte şi veţi începe să petreceţi din ce în ce mai mult timp la “cafeneaua virtuală”, ignorîndu-vă soţia sau găleata de gunoi devenită arhiplină!

Ne vedem pe străzi!