Anduranta Ford Mondeo

Autor: Bogdan Alecu acum 11 ani Teste anduranta

Încă de la început doresc să subliniez faptul că acest Mondeo nu este doar un Mondeo. Nu poate fi încadrat în aceeaşi categorie cu orice automobil de clasă medie. Poate “fraţii” lui cu preţuri mai mici da, dar nu cel de faţă. Este un Mondeo Titanium S cu motor de 2,2 litri diesel şi 175 CP.

Arată mai bine ca un Mondeo obişnuit, stă mai bine pe drum, se conduce mai plăcut şi cu viteză mai mare şi, nu în ultimul rând, este confortabil şi atrage privirile pe stradă – adică exact ceea ce îşi doreşte toată lumea de la o maşină.

În condiţiile în care primele zile la volanul lui Mondeo erau unele de iarnă, am ajuns să-mi dau seama de lucruri pe care altfel nu le-aş fi observat. Spre exemplu, parbrizul încălzit: în loc să dau cu racleta dimineaţa şi să risc să-l zgârii, stăteam în maşină, pe scaunul cald, în timp ce motorul şi maşina se dezgheţau singure. Climatizarea, deşi full-automată, atunci când selectezi temperatura maximă nu porneşte şi ventilatorul la maximum, ci aşteaptă cuminte să se încălzeazcă motorul.

În plus, în standard, propulsorul dispune de un sistem de încălzire a motorinei care funcţionează chiar şi când maşina e staţionată, astfel încât, iarna, Mondeo reuşeşte să ofere aer cald la fel de repede ca o motorizare pe benzină.

Atunci când parcurgi un drum în afara oraşului, ajungi să apreciezi cu adevărat maşina. Jantele de 18 inci şi suspensia sport fac deliciul unei călătorii pe trasee virajate de munte, în timp ce tempomatul te ajută să obţii pe autostradă un consum mai scăzut. În ciuda lungimii de aproape 4,8 metri şi a greutăţii de 1.674 kg, ţinuta de drum e excepţională pentru o maşină din acest segment.

Motorul de 2,2 litri, deşi depăşeşte pragul psihologic de 2,0 l, nu s-a arătat deloc însetat de motorină. În oraş, consumul maxim indicat de computerul de bord nu a depăşit pragul de 11 litri/100 km şi s-a stabilizat în jurul valorii de 9,2 litri.

În extraurban, minima medie a oscilat între 5 şi 6 litri/100 km, cu o maximă de 7,7 litri atunci când am rulat pe un drum (cu o singură bandă pe sens, desigur) mai aglomerat şi am efectuat multe depăşiri. În decembrie, am avut onoarea de a conduce un BMW 320xd care, cu cei 177 CP, poate fi considerat un model “echivalent”, dar, deşi dispunea de tracţiune integrală, nu m-a impresionat la fel de mult.

În oraş, Mondeo s-a dovedit mai manevrabil decât crezusem la început. Unghiul de bracare mare îmbunătăţeşte semnificativ manevrabilitatea, în timp ce prezenţa eleronului pe hayon îmi “spune” exact unde se termină maşina, aşa că nu am simţit nevoia de senzori de parcare.

Fiind iarnă şi deci nopţile fiind mai lungi, am început să apreciez un detaliu pe care nu-l crezusem atât de util pe cât am realizat că este – farurile adaptive –, mai ales când se parcurg drumuri cu viraje succesive.

În habitaclu, cuvântul de ordine este spaţiul. Cel de la volan, dar şi persoana din spatele lui pot să aibă chiar şi 2 metri înălţime şi tot nu vor suferi de claustrofobie. În plus, portbagajul de 528 de litri, care poate fi extins foarte simplu la 1.448 de litri, poate găzdui lejer bagajele a patru persoane plecate în turul Europei – şi tot mai rămâne spaţiu, măcar pentru suvenirurile colectate pe drum.

Având în vedere sezonul, Mondeo a fost încălţat cu anvelope de iarnă luna trecută (cu o mică întârziere). Am renunţat la jantele din aliaj de 18 inci în favoarea unora de 16, cu anvelope de iarnă, decizie ghidată atât de motive financiare (un set de cauciucuri de sezon şi patru jante din oţel implică cheltuieli ceva mai mici decât patru anvelope de iarnă pe 18 inci), cât şi de raţiuni practice – pietrişul şi nisipul împrăşiate pe drumuri pot zgâria jantele.

Momentan, după o mie şi ceva de kilometri, nu i-am descoperit lui Mondeo vreun defect important. Am căutat şi pe forumuri semnale în acest sens şi nu am găsit. Poate doar cu excepţia informaţiei că sistemul de navigaţie (în cazul în care acesta echipează maşina) nu dispune de hartă pentru România. Revin peste o lună cu noi date şi cu cifre exacte legate de cheltuielile de mentenanţă şi întreţinere.

Citește și...


Comentarii
Inchide